Mergi la conţinutul principal

Scoala, certificari, diplome. Bine, dar dupa?

Scoala, certificari, diplome. Bine, dar dupa?

2009 - scoala romaneasca, clasa a VIII-a la o scoala cu renume in zona: 'parintii ne-au spus sa nu luam note mici, noi trebuie sa intram la un liceu bun (!) '.
2008 - companie software din Romania, interviu de angajare cu un absolvent de facultate de profil, pentru un post de programator-junior: 'poate credeti ca cer mult. Vad ca nu stiu sa rezolv problemele asa cum ati vrea (!), dar sa stiti ca eu am avut numai note mari la facultate. Si stiti ca nu este usoara o facultate tehnica cum am terminat eu (!) '
2007 - companie software din Romania, fragment din discutia de evaluare periodica a unui programator asa-zis senior: '... merit o marire consistenta, in ultimele luni am luat 3 certificari. Nu am primit feedback bun de la client dar nu cred ca asta este important (!). Nu mai sunt multi cu atatea certificari si diplome aici in firma.'
Este socant cat de nerealist suna aceste asteptari. Bazate pe recunoasterea unor certificari si diplome, intr-o industrie cum este IT-ul asteptarile nefondate se darama sub lipsa rezultatelor in proiectele reale.
Candva era o metoda buna de evaluare. Ce s-a intamplat insa?

In trecut

Judecand dupa datele din istorie si comparand situatia trecuta fata de cea prezenta, avem cateva diferente majore:
- scoli mai putine, iar cele de elita si mai putine
- discipline mai putine - dar mai multa disciplina!
- un ritm mai lent de descoperire si comunicare - sa-i dam internetului meritul sau!
Dar de ce judecam oamenii dupa scoala pe care au terminat-o, dupa diplome si alt gen de astfel de recunoasteri? Pentru ca aceasta este o metoda de a anticipa viitoarele performante. Companiile mari, si nu numai, aleg acest gen de selectie in locul masurarii competentelor si performantei. Este mult mai facil sa te uiti pe un CV decat sa evaluezi performanta unui individ in cadrul unei selectii bazate pe cunoastere si gandire. Necesita mai putin timp si mai putine resurse cheltuite. Dar nu cumva nu mai este eficient?

Educatia actuala

2009 - constatarea unui CEO si 'owner' al unei companii software din Romania: 'una din cele mai mari provocari pe care le avem cu noii angajati este lipsa abilitatii de a estima. Absolventii din Romania nu cunosc nicio metoda de estimare. Mai mult, le este frica sa nu greseasca estimarea si ezita sa faca estimari. '
2008 - constatarea unui manager dintr-o companie software din Romania: 'absolventii devin productivi si dupa 6 (!) luni de la angajare. Trebuie sa ii invatam aproape tot...'
Din discutiile cu o serie de companii software rezulta ca multi absolventi ai scolilor de profil au lipsuri serioase de cunostinte. Cunostintele aprofundate lipsesc cu desavarsire - Caragiale mereu actual-, iar un neajuns major consta in lipsa pregatirii pentru proiectele reale din companii.
In afara cunostintelor aprofundate, scoala ar trebui sa aiba misiunea de a-i face pe studenti mai disciplinati in gandire si de a-i antrena sa gandeasca. Gandirea si disciplina sunt de fapt premisele unor rezultate stralucite, si nu diplomele si/sau numele scolii terminate.

Realitatea in programare

Absolvent facultate de profil, cu experienta de cativa ani in programare si multe certificari -vreo 7 sau 8 la acel moment- de la Microsoft, Oracle, etc. Angajarea s-a facut pe baza unei mici discutii despre experienta acumulata si evident, pe baza CV-ului impresionant.
Primul proiect: echipa il marginalizeaza dupa scurta vreme din cauza performantelor slabe, intamplarea face ca nici unul din ceilalti colegi nu aveau date 'n' examene pentru 'n' diplome, in schimb realizau aplicatii software la o calitate foarte buna si cu performante foarte bune.
Urmatorul proiect: clientul este nemultumit, este schimbat cu un alt coleg. Iar sirul continua. Din pacate nu este nici unicul caz.

Si acum sa tragem niste concluzii.

  • Educatia este vitala in software development. Scoala, certificarile si diplomele sunt pasi importanti in pregatirea pentru a avea succes in software development. Dar cand sunt acestea valoroase si conteaza cu adevarat? Numai cand ele atesta starea cunostintelor, gandirii si profunzimii pe care un individ a atins-o. Altfel, chiar daca trecem de filtrele initiale, rezultatele concrete dezvaluie nivelul scazut de competenta.
  • Educatia nu are sfarsit. Cei care nu inteleg acest lucru in dezvoltarea de software, intr-o lume competitiva ca cea de azi sunt ca si disparuti. Nu invatam pentru diplome, invatam ca sa putem sa tinem pasul cu schimbarile tehnologice rapide, invatam ca sa avem mintea antrenata - programare fara gandire nu exista, nici macar in povesti-, invatam pentru ca ne place domeniul si suntem pasionati de programare - iar daca nu, atunci mai bine uitati de dezvoltarea de software, exista alte industrii care va asteapta si unde puteti avea succes.
  • Educarea gandirii si disciplina stau la baza succesului. Avem cunostinte aprofundate, am invatat, am luat diplome. Este bine, este un inceput bun. Dar performam bine in software development? Oare este suficient sa avem cunostinte bune? Ca si in scoala, fara educarea gandirii nu putem atinge pragul realizarilor pe care le dorim, nu putem crea software performant (da, dezvoltarea de software are si o parte creativa!) si nici macar nu vom tine pasul cu schimbarile din industrie. In dezvoltarea de software, ne educam gandirea si suntem disciplinati. Dupa aceasta, succesul vine de la sine.